2022-03-26 11:05:59
Lars,
eftersom informationen om Covidbevis är en del av innehållet är det kanske inget felaktigt antagande att det blir kvar så länge som Covidbeviset krävs för resor.
Info från eu-sida
”Hur länge kommer EU:s digitala covidintyg att användas?

Reglerna om EU:s digitala covidintyg trädde i kraft den 1 juli 2021 och gäller i nuläget till den 30 juni 2022.

Kommissionen har föreslagit att EU-systemet med covidintyg ska förlängas till den 30 juni 2023.

Varför vill kommissionen förlänga EU-systemet med covidintyg till den 30 juni 2023?

EU:s digitala covidintyg infördes för att bidra till ett säkert resande under coronapandemin och var tänkt som en tillfällig åtgärd.

Vi kan dock inte förutspå vilka effekter det får om smittspridningen ökar igen under hösten 2022. Det beror också på om det uppkommer nya virusvarianter.

Eftersom EU-länderna kan komma att kräva bevis på vaccination, testning eller tillfrisknande även efter den 30 juni 2022 är det viktigt att se till att covidintyget finns kvar så att vi lättare kan resa i EU. Därför måste EU-systemet med covidintyg förlängas.

Om det inte förlängs riskerar vi att få många olika nationella system, vilket kan skapa hinder och förvirring.”

https://ec.europa.eu
Gunnar

2022-03-30 18:17:37
Obligatorisk qr kod? Såg ett par på flyget som fyllde i på papper som de fått av resebyrån.
Alla har inte en Smartphone att fylla i sin hälsoklaraton med.
MVH Kjell.
Kjell

2022-03-31 10:37:05
Kjell,
uppenbart att någon gjort fel om det var ett sådant papper som de fyllde i. Ingen får komma ombord på planet utan att visa intyget.
”Before the trip
You must fill in the entire Form on the website or app. You can send the form to the health authorities from 48 HOURS before the flight. Once sent, you will receive an email with a QR code that you will have to show during boarding and when passing through the health control at the destination airport. It should be printed out or on your mobile phone.”
Gunnar

2022-04-01 07:18:28
Kanske en dum fråga men den där QR koden man får efter att man fyllt i hälsodeklarationen hur får man den mail , sms ? Ser att användare tycker att appen där man kan fylla i deklarationen fungera uselt och då återstår datorn men den brukar jag inte ta med på resor så på vilket vis kan jag visa den då jag bara har telefonen med på resor
A

2022-04-01 07:58:02
Jag har aldrig behövt visa spth qr vid ombordstigning,däremot covid qr. Först vid ankomst till Ma'laga vill de se endast spth qr.Där ingår ju covid data.
Har många gånger sett hur man fyller i när man kommit till kontrollen. Jag tror de hjälper till där.
Alla har inte en Smartphone,dator. Är en demokrati fråga att få hjälp. Jag tror inte de skickar hem en med vändande plan.
Kjell

2022-04-01 11:34:02
Kom nyligen ner till Spanien. På Arlanda flygplatsen frågades varken spth qr-kod eller covidbeviset/testresultatet.
Kirsi

2022-04-03 12:16:26
Någon som vet var man kan göra SpTH på svenska när man kommer till Spanien ?
RL

2022-04-03 12:22:00
RL,
skall göras innan avresan.
”All passengers arriving in Spain by air or sea, including those arriving in transit to other countries, must complete a Health Control Form‼️before departure‼️(min markering)and obtain their QR to present it at boarding and at health controls on arrival in Spain:”

Gunnar

2022-04-03 15:08:24
Till Gunnar.Var man kan göra SpTH på svenska ej engelska, kan inte engelska
RL

2022-04-03 15:26:19
RL,
det finns bara på engelska, franska, tyska eller spanska. Om du inte förstår något av dessa språk kan du använda översättningsprogram som översätter sidan till svenska. T.ex. Google-översättning.
Annars är alternativet att be någon om hjälp.
Gunnar

2022-04-03 17:09:24
Jag tror nog att om man åker med en resebyrå så hjälper de till med spth. De har ju skrivare och kunnig personal. Ett par hade fått papper att fylla i av sin resebyrå.Har sett människor stå och fylla i uppgifter i Ma'laga. De verkar ha olika köer en för fast kontroll om man redan har är kod en annan för de utan jag vet inte vad de gjorde där då jag gick i den kön för redan utskriven är kod.
Kjell

2022-04-06 14:20:55
Från i dag (google-översatt)
”Viktig information
För att resa till Spanien om du har en EU CCD, eller motsvarande EU, är det inte nödvändigt att fylla i SpTH hälsokontrollformuläret .
På huvudsidan har du mer information om CCD:er för vaccination, återhämtning eller diagnostiska tester som gäller för resor till Spanien.
Genom att klicka här kan du konsultera de länder som har motsvarande EU-certifikat .
Personer på genomresa och barn under 12 år MÅSTE INTE uppvisa CCD eller QR av SPTH.
Du måste visa upp CCD före din ombordstigning och när du går igenom hälsokontrollerna, vänligen följ instruktionerna du kommer att se vid ankomsten till flygplatsen .
Om du vill få mer information om de hälsokrav som krävs för att klara hälsokontrollerna på ankomstflygplatsen i Spanien, vänligen se denna länk .

https://www.spth.gob.es
Gunnar

2022-04-06 14:54:43
Dum fråga. Vad betyder EU CCD?
Det europeiska corona vaccinintyget?
Mvh
Kjell

2022-04-06 14:58:06
Kjell,
CERTIFICAT COVID DIGITAL
Gunnar

2022-04-06 15:03:40
Är det vaccinationsintyget man har (har det via kivra) som räcker för inresa då, är så mycket beteckningar att man har svårt att hänga med
A

2022-04-06 15:06:47
A,
Covidbeviset som kan innehålla alla tre alternativen
Gunnar

2022-04-07 08:45:19
Ska resa till Spanien i nästa vecka. Vi har barn under 12 år med oss. Jag tolkar tidigare kommentar att vi inte behöver fylla i någon hälsodeklaration för dessa. Har jag tolkat detta rätt? Tidigare stod att man måste göra en hälsodeklaration.
Evamarie

2022-04-07 09:10:11
Evamarie: Ni behöver inte fylla in nån hälsodeklaration för er vuxna heller. Bara ni har giltigt covidbevis.
Estrella

2022-04-07 16:32:11
Hej,
Räcker det att ha covidbeviset i Kivra eller måste man ladda ner det i spth gob es?
Monica

2022-04-07 17:52:23
Monica,
du måste kunna visa det digitalt.
Från Spaniens ambassad i Stockholm
”To enter Spain, all travellers, irrespective of nationality or country of departure, except children under 12 years and travellers on international transits (without entering Spain), must present one of the following documents:
an EU Digital COVID Certificate or valid equivalent of vaccination or negative test or recovery.
SpTH QR: if you do not have an EU Digital COVID Certificate or valid equivalent, you must fill out the Spain Travel Health control form, including the information of your vaccination, negative test or recovery certificate.
(Until April 6, 2022 all travellers entering Spain were required to fill out the SpTH form. New regulations require only travellers without an EU Digital COVID Certificate or valid equivalent to fill out this form).

All travelers 12 years and older entering Spain from "risk" areas (ECDC coding) need to comply with health control requirements and will need to present one of the following EU Digital COVID Certificate or valid equivalent:

► Vaccination certificate showing they have been fully vaccinated against COVID-19 more than 14 days before the flight to Spain, valid for 270 days since full vaccination, unless you have received a reinforcement dose (full vaccination certificates for travelllers under 18 have no expiry date); or

► A COVID-19 test with a negative result certificate​, accepted by the Ministry of Health: NAAT tests (such as PCR, LAMP or TMA) taken within 72 hours prior to arrival in Spain; or an antigen test taken within 24 hours prior to arrival in Spain; or​

► A medical certificate showing recovery from COVID-19, corresponding to a test no more than 180 days after the date of the first positive NAAT or antigen test result (test by health professionals or qualified personnel) and no earlier than the 11th day following the date of that positive test result.”
Gunnar

2022-04-08 16:58:31
Gunnar,
"visa det digitalt" (QR-koden) kan man förstås göra även med en pappersutskrift.
Jonas

2022-04-08 20:50:49
Jonas,
Digital COVID Certificate är digitalt. Inte i pappersformat.
Gunnar

2022-04-08 21:02:06
Gunnar,
du har fel, läs i länken här "or printed":

https://www.consilium.europa.eu
Jonas

2022-04-08 21:45:57
Gunnar,
Du måste ha missförstått något. QR-koden är digital oavsett om den finns i mobilen eller på en pappersutskrift av covidcertifikatet. Läs mer här:
https://ec.europa.eu
Jonas

2022-04-08 21:51:31
Jonas,
jag har läst sidan.
För att kontrollera giltighet på ditt digitala certifikat finns följande alternativ att testa
”Check the validity of your EU DCC or EU equivalent
Select file
Accepted files: PDF, PNG, JPG, SVG, GIF and JPEG.”
Alla digitala.
https://spth.gob.es
Om du får in alternativet papperskopia för kontroll vet jag inte. Det framgår inte av testsidan.
Inte heller om du slipper SpTH.
Men testa. Ja, kanske du har rätt. Men varför inte presentera en digital bild/sida?

Gunnar

2022-04-09 07:05:14
Gunnar,
Sidan du nämner kan man förstås använda om man skulle vilja testa giltigheten för sitt certifikat, men det är ju en helt annan sak än det vi diskuterar här, nämligen kontrollen vid inresa.

När man visar upp sitt DCC vid inresa till Spanien scannas QR-koden på certifikatet oavsett om det finns i mobilen eller på papper. Så enkelt är det.

Här finns mer att läsa om detta:
https://travelsafe.spain.info

"The EU digital COVID Certificate is free of charge, and it is issued in digital or paper format in the country’s national language and English. It is valid throughout the EU and includes a QR code for verifying the information at the destination and guaranteeing its authenticity."

Jonas

2022-04-09 08:03:45
Printar alltid ut och använder det. Enklare än att använda mobil.
Estrella

2022-04-09 08:35:48
Jonas,
du har rätt! Men är det inte enklare att ha beviset i mobilen? Jag tror de flesta tycker det, men man tycker inte alltid samma.
Gunnar

2022-04-09 08:46:23
Gunnar,
jag har det i mobilen (och även en papperskopia som backup). Det är dock inte alla som har en smartphone eller vill använda den till detta. Det var därför jag ville reda ut vad som gäller.
Jonas

2022-04-09 09:46:12
Bra info! Men blev lite förvirrad… visst är det så att vi måste fylla i SpTH blanketten när vi reser till Spanien?
Allt gott
Susanne
Susanne

2022-04-09 09:51:29
Susanne,
om man har ett giltigt covidcertifikat räcker det, annars måste man fylla i SpTH.
Jonas