Array
(
[0] => Array
(
[id] => 39840
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
Expertsvar:2023-11-17 13:19:52
Hej Jan,
Jag gissar att din fråga gäller den statliga skatten som deklareras på formulär 210 (Impuesto sobre la Renta de No Residentes). Svaret är ja, deklarationen görs individuellt, alltså en deklarationsblankett för varje delägare. Om du hyr ut ska du deklarera kvartalsvis. Om du inte hyr ut deklarerar du en gång om året.
Den kommunala skatten (IBI, Impuesto sobre Bienes Inmuebles) behöver du inte deklarera eller beräkna. Kommunen brukar skicka ut inbetalningskort med förtryckta uppgifter till din spanska adress. Det är en god idé att lägga upp autogiro för betalning av IBI-skatten, för att slippa bekymmer med förseningsavgifter, om inbetalningskortet kommer på avvägar. På IBI-dokumenten anges oftast en ägare som skattskyldig (även om fastigheten i själva verket har flera delägare).
Vänliga hälsningar,
Charlotte Andersson
Jurist & Abogada
Linguaiuris
Linguaiuris
2023-11-17 19:36:33
Kommentar till Charlottes svar: I vissa regioner skickar inte kommunerna ut några blanketter för inbetalning av skatter. Därför är det bra att ha IBI, 'basuras' (avgift för sopor), och vägskatten IVTM (om man har bil) på autogiro.
RM
[ingress] => Hej. Om det finns flera ägare till bostaden, ska man då göra en deklaration för varje ägare? Vi är inte residenta.
Jan Harry
[headline] => Fastighetsdeklaration flera ägare?
[page] => 0
[modified] => 20231117193633
[created] => 20231117094802
[publishStart] => 20231117094800
[publishStop] => 20281115094859
[fullArticle] => Fastighetsdeklaration flera ägare? Hej. Om det finns flera ägare till bostaden, ska man då göra en deklaration för varje ägare? Vi är inte residenta.
Jan Harry
Expertsvar:2023-11-17 13:19:52
Hej Jan,
Jag gissar att din fråga gäller den statliga skatten som deklareras på formulär 210 (Impuesto sobre la Renta de No Residentes). Svaret är ja, deklarationen görs individuellt, alltså en deklarationsblankett för varje delägare. Om du hyr ut ska du deklarera kvartalsvis. Om du inte hyr ut deklarerar du en gång om året.
Den kommunala skatten (IBI, Impuesto sobre Bienes Inmuebles) behöver du inte deklarera eller beräkna. Kommunen brukar skicka ut inbetalningskort med förtryckta uppgifter till din spanska adress. Det är en god idé att lägga upp autogiro för betalning av IBI-skatten, för att slippa bekymmer med förseningsavgifter, om inbetalningskortet kommer på avvägar. På IBI-dokumenten anges oftast en ägare som skattskyldig (även om fastigheten i själva verket har flera delägare).
Vänliga hälsningar,
Charlotte Andersson
Jurist & Abogada
Linguaiuris
Linguaiuris
2023-11-17 19:36:33
Kommentar till Charlottes svar: I vissa regioner skickar inte kommunerna ut några blanketter för inbetalning av skatter. Därför är det bra att ha IBI, 'basuras' (avgift för sopor), och vägskatten IVTM (om man har bil) på autogiro.
RM
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => jan.lundberg@mecland.se,charlotte@linguaiuris.com,rita.martenson@gmail.com,
[deletionHash] => 141264d8631a90982d9f056122b109b1531240fc
)
[1] => Array
(
[id] => 39832
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
[ingress] => Jag, min man och min svärfar vill köpa bostad i Spanien. Hur går resonemanget mellan att välja en spansk köpemäklare med tex. svensk tal/vi kan flytande engelska jämfört med en svensk mäklare i Spanien? Vi har förstått att det handlar om vem som betalar de extra kostnaderna; notarie, mäklare mm.
Vem visar egentligen rätt pris inklusive allt som köpemäkare?
Pernilla
[headline] => Hitta rätt köpemäklare?
[page] => 0
[modified] => 20231116095251
[created] => 20231115212216
[publishStart] => 20231115212200
[publishStop] => 20281113212259
[fullArticle] => Hitta rätt köpemäklare? Jag, min man och min svärfar vill köpa bostad i Spanien. Hur går resonemanget mellan att välja en spansk köpemäklare med tex. svensk tal/vi kan flytande engelska jämfört med en svensk mäklare i Spanien? Vi har förstått att det handlar om vem som betalar de extra kostnaderna; notarie, mäklare mm.
Vem visar egentligen rätt pris inklusive allt som köpemäkare?
Pernilla
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => mininollan@telia.com,
[deletionHash] => 8eb9c80913ad6c460ec0c5d4c24b2ce1e68f4f56
)
[2] => Array
(
[id] => 39824
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
[ingress] => Hej, vi är en liten förening på 6 hushåll i Nerja och vi har sedan januari i år blivit debiterade för något slags vattenprov som tas från vår pool en gång i månaden. Är det här en ny lag och kan man på något sätt kringgå den så att man slipper deb? Vår poolskötare tar ju egna prov på vattnet.
Anna
[headline] => Vattenprov av pool?
[page] => 0
[modified] => 20231114154114
[created] => 20231114133952
[publishStart] => 20231114133900
[publishStop] => 20281112133959
[fullArticle] => Vattenprov av pool? Hej, vi är en liten förening på 6 hushåll i Nerja och vi har sedan januari i år blivit debiterade för något slags vattenprov som tas från vår pool en gång i månaden. Är det här en ny lag och kan man på något sätt kringgå den så att man slipper deb? Vår poolskötare tar ju egna prov på vattnet.
Anna
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => Anna.thor2@outlook.com,
[deletionHash] => dd01a8f8f96eee917c3e4b8a36c6abe1ea640198
)
[3] => Array
(
[id] => 39812
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-11-14 11:54:00
Kostnaden för att ansluta fastigheten till nätet beror på hur lång från närmaste elkabel huset ligger och vilket bolag som äger nätet och sedan vill kommunen ha betalt för att koppla upp
Så ta reda på dessa saker så får du en uppfattning av vad det kommer att kosta
Torbjörn Klasson
2023-11-14 15:40:41
Ok, tusen tack Torbjörn! Då vet jag i vilken ände jag ska börja! // Malin
Malin G
2023-11-21 20:10:55
Om det finns el och vatten framdraget till tomtgränsen nära huset, hur mycket kostar anslutningsavgiften då på ett ungefär för el och vatten (mellan tummen och pekfingret)?
Katarina
[ingress] => Hej! Vi har kollat på ett hus (ev köpa) som idag har sin el från solpaneler. Mäklaren säger att det finns möjlighet att ansluta till vanliga elnätet. Är det någon som vet vad det kan röra sig om för kostnad att göra en sådan anslutning? Stort tack på förhand.
Malin G
[headline] => Kostnad anslutning till elnätet?
[page] => 0
[modified] => 20231121201055
[created] => 20231113163448
[publishStart] => 20231113163400
[publishStop] => 20281111163459
[fullArticle] => Kostnad anslutning till elnätet? Hej! Vi har kollat på ett hus (ev köpa) som idag har sin el från solpaneler. Mäklaren säger att det finns möjlighet att ansluta till vanliga elnätet. Är det någon som vet vad det kan röra sig om för kostnad att göra en sådan anslutning? Stort tack på förhand.
Malin G
2023-11-14 11:54:00
Kostnaden för att ansluta fastigheten till nätet beror på hur lång från närmaste elkabel huset ligger och vilket bolag som äger nätet och sedan vill kommunen ha betalt för att koppla upp
Så ta reda på dessa saker så får du en uppfattning av vad det kommer att kosta
Torbjörn Klasson
2023-11-14 15:40:41
Ok, tusen tack Torbjörn! Då vet jag i vilken ände jag ska börja! // Malin
Malin G
2023-11-21 20:10:55
Om det finns el och vatten framdraget till tomtgränsen nära huset, hur mycket kostar anslutningsavgiften då på ett ungefär för el och vatten (mellan tummen och pekfingret)?
Katarina
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => t.klasson@theatron.se,katarina@raneborn.com,
[deletionHash] => 74fc18e9b11a001289ea8bb282724e6a07f4a68e
)
[4] => Array
(
[id] => 39583
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-10-08 11:20:38
3 år som du har betalat skatt i Spanien, dvs haft bostaden som permanentbostad.
RM
2023-10-08 12:44:54
Så du menar att det t ex kan räknas från april 2022 till maj 2025?
Dan Soderberg
2023-10-08 18:06:50
Ett skatteår är ett helt år här i ES, tex 2023=12mån. 3 år som du deklarerat inkomst i ES och är över 65år och bostaden varit din huvudsakliga bostad, där du är mantalsskriven. Har du deklarerat enligt Model 210 så är det inte din huvudsakliga bostad. Enligt det som jag hittat på nätet när jag sökt tidigare. Det allra bästa är att du tar kontakt med en Skattejurist.
kercaz
2023-10-08 18:27:18
Så vitt jag har förstått måste du kunna visa inkomstdeklarationer från minst 3 år för att slippa betala kapitalvinstskatt. I ditt exempel har du sådan från 2022, 2023, 2024.
Kommunala skatter får alla betala.
RM
2023-10-09 12:11:37
Får jag ställa en följdfråga? Min man betalar skatt på sin svenska pension här i Spanien och är över 65 år. Vi har bott i 8 år och skatteskrivna här. Jag har inte betalt skatt mer än 1 år och kommer inte betala någon mer skatt. Blir det då bara min man som får skattelättnad om vi säljer när jag är 65 år?
Ankie
2023-10-09 14:02:10
Ankie,
du får tänka om. Du måste deklarera och betala skatt en gång till vid försäljningen. Den kommunala reavinsten kommer du inte undan.
Se följand:
”Jag är 65 år... Vilken skatt är jag befriad från?
När en person över 65 år vill sälja sitt hus har de vissa privilegier jämfört med andra. Enligt artikel 41.bi i RD 439/2007 kommer denna grupp inte att behöva betala vissa skatter om försäljningen sker i förhållande till deras hemvist. Vad betyder det här? Jo, de måste ha bott i hemmet i minst tre år.
En av de skatter som personer över 65 år inte behöver deklarera är den välkända "reavinstskatten" . Detta betyder inte att dessa personer inte ska deklarera försäljningen av fastigheten i sin skattedeklaration... långt därifrån! Försäljningen genererar en ökning av tillgångarna , så dess deklaration är viktig. Det är här förvirringen kommer; Även om denna grupp är befriad från att betala personlig inkomstskatt, betyder det inte att de inte behöver betala skatt, eftersom inkomstdeklarationen för det året kommer att tvinga dem att betala ett belopp enligt lag.”
https://housfy.com/blog/impuesto-exento-65-anos-venta-piso/
Gunnar
2023-10-09 15:20:13
Tack för svar Gunnar. Jag vet att det är bara reavinst skatten som är en skattelättnad och man betalar skatt på försäljning. Svaret är att det då är min man som får den skattelättnaden?
Ankie
Ankie
2023-10-09 15:47:06
Ankie,
du måste också deklarera försäljningen. Se texten från webbsidan jag kopierade.
Gunnar
2023-10-09 15:55:55
Ok. Jag förstår.
Varför jag frågar är att vi blev informerad av en mäklarbyrå att om vi båda var över 65 år, varit recidens i minst 3 år och ägt fastigheten i 3 år så behöver man inte betala reavinstskatt på försäljningen. Jag har 2 år kvar till 65 år.
Därför tänkte vi vänta med försäljningen.
Men nu spelar det ingen roll? Förstår jag rätt. Jag ska kolla länken,
Tack igen Gunnar
Ankie
2023-10-09 16:00:16
Ankie,
vänta till du blir 65. Annars 50% reavinstskatt.
Gunnar
2023-10-09 16:03:41
Gunnar. Tack igen. Då är det solklart
Ankie
Ankie
2023-10-10 08:38:58
Ankie,
du måste också deklarera försäljningen. Se texten från webbsidan jag kopierade.
Gunnar
[ingress] => Som jag förstått, så är försäljning av egen bostad skattefri i Spanien, om man är resident, över 65 år och varit skriven på fastigheten. Men hur beräknas 3 års fristen? Är det exakt tid (antal dagar/ 3 år) eller måste det gå över 3 hela kalenderår, alltså in på det 4:e?
Dan Soderberg
[headline] => Skattefri försäljning av bostad?
[page] => 0
[modified] => 20231010083858
[created] => 20231008092045
[publishStart] => 20231008092000
[publishStop] => 20281006092059
[fullArticle] => Skattefri försäljning av bostad? Som jag förstått, så är försäljning av egen bostad skattefri i Spanien, om man är resident, över 65 år och varit skriven på fastigheten. Men hur beräknas 3 års fristen? Är det exakt tid (antal dagar/ 3 år) eller måste det gå över 3 hela kalenderår, alltså in på det 4:e?
Dan Soderberg
2023-10-08 11:20:38
3 år som du har betalat skatt i Spanien, dvs haft bostaden som permanentbostad.
RM
2023-10-08 12:44:54
Så du menar att det t ex kan räknas från april 2022 till maj 2025?
Dan Soderberg
2023-10-08 18:06:50
Ett skatteår är ett helt år här i ES, tex 2023=12mån. 3 år som du deklarerat inkomst i ES och är över 65år och bostaden varit din huvudsakliga bostad, där du är mantalsskriven. Har du deklarerat enligt Model 210 så är det inte din huvudsakliga bostad. Enligt det som jag hittat på nätet när jag sökt tidigare. Det allra bästa är att du tar kontakt med en Skattejurist.
kercaz
2023-10-08 18:27:18
Så vitt jag har förstått måste du kunna visa inkomstdeklarationer från minst 3 år för att slippa betala kapitalvinstskatt. I ditt exempel har du sådan från 2022, 2023, 2024.
Kommunala skatter får alla betala.
RM
2023-10-09 12:11:37
Får jag ställa en följdfråga? Min man betalar skatt på sin svenska pension här i Spanien och är över 65 år. Vi har bott i 8 år och skatteskrivna här. Jag har inte betalt skatt mer än 1 år och kommer inte betala någon mer skatt. Blir det då bara min man som får skattelättnad om vi säljer när jag är 65 år?
Ankie
2023-10-09 14:02:10
Ankie,
du får tänka om. Du måste deklarera och betala skatt en gång till vid försäljningen. Den kommunala reavinsten kommer du inte undan.
Se följand:
”Jag är 65 år... Vilken skatt är jag befriad från?
När en person över 65 år vill sälja sitt hus har de vissa privilegier jämfört med andra. Enligt artikel 41.bi i RD 439/2007 kommer denna grupp inte att behöva betala vissa skatter om försäljningen sker i förhållande till deras hemvist. Vad betyder det här? Jo, de måste ha bott i hemmet i minst tre år.
En av de skatter som personer över 65 år inte behöver deklarera är den välkända "reavinstskatten" . Detta betyder inte att dessa personer inte ska deklarera försäljningen av fastigheten i sin skattedeklaration... långt därifrån! Försäljningen genererar en ökning av tillgångarna , så dess deklaration är viktig. Det är här förvirringen kommer; Även om denna grupp är befriad från att betala personlig inkomstskatt, betyder det inte att de inte behöver betala skatt, eftersom inkomstdeklarationen för det året kommer att tvinga dem att betala ett belopp enligt lag.”
https://housfy.com/blog/impuesto-exento-65-anos-venta-piso/
Gunnar
2023-10-09 15:20:13
Tack för svar Gunnar. Jag vet att det är bara reavinst skatten som är en skattelättnad och man betalar skatt på försäljning. Svaret är att det då är min man som får den skattelättnaden?
Ankie
Ankie
2023-10-09 15:47:06
Ankie,
du måste också deklarera försäljningen. Se texten från webbsidan jag kopierade.
Gunnar
2023-10-09 15:55:55
Ok. Jag förstår.
Varför jag frågar är att vi blev informerad av en mäklarbyrå att om vi båda var över 65 år, varit recidens i minst 3 år och ägt fastigheten i 3 år så behöver man inte betala reavinstskatt på försäljningen. Jag har 2 år kvar till 65 år.
Därför tänkte vi vänta med försäljningen.
Men nu spelar det ingen roll? Förstår jag rätt. Jag ska kolla länken,
Tack igen Gunnar
Ankie
2023-10-09 16:00:16
Ankie,
vänta till du blir 65. Annars 50% reavinstskatt.
Gunnar
2023-10-09 16:03:41
Gunnar. Tack igen. Då är det solklart
Ankie
Ankie
2023-10-10 08:38:58
Ankie,
du måste också deklarera försäljningen. Se texten från webbsidan jag kopierade.
Gunnar
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => dvsinbox@gmail.com,rita.martenson@gmail.com,kercaz@hotmail.com,poppens.rof@gmail.com,gw966796227@gmail.com,
[deletionHash] => 53c877e7f85217d03d6ef9f410aa0a0eeece5e83
)
[5] => Array
(
[id] => 39581
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
[ingress] => Frankt: Vad händer/kan hända om man sålt sin sommarbostad i Spanien och dom har dragit plusvalia, om man sen inte deklarerar försäljningen varken i Spanien och i Sverige?
Snålis
[headline] => Redovisning av reavinstskatt?
[page] => 0
[modified] => 20231008091422
[created] => 20231007090201
[publishStart] => 20231008090200
[publishStop] => 20281005090259
[fullArticle] => Redovisning av reavinstskatt? Frankt: Vad händer/kan hända om man sålt sin sommarbostad i Spanien och dom har dragit plusvalia, om man sen inte deklarerar försäljningen varken i Spanien och i Sverige?
Snålis
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => ulfkarinj@hotmail.com,
[deletionHash] => 3c06f32c4828929de712d12d13a0eff7cfc34e33
)
[6] => Array
(
[id] => 39493
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-09-25 10:26:52
Ja, det finns sådana försäkringar och du kommer troligtvis inte kunna teckna en sådan eftersom kraven är, du ska ha en ev hyra som är max 40% av din inkomst, fast arbete osv.
kercaz
[ingress] => Någon berättade om att det finns någon av form av försäkring där jag som vill hyra lägenhet kan garantera hyresvärden att hyran betalas ut till dem om jag inte betalar. Jag har ännu inte fått NIE-nummer och söker lägenhet. Jag jobbar inte och kan därför inte uppvisa inkomst. Däremot kan jag uppvisa kopior på mina bankkonton. Försäkringen skulle alltså hälla som garanti så att hyresvärden får sina pengar. Har någon hört talas om vad detta är för försäkring?
kia
[headline] => Lägenhetsförsäkring?
[page] => 0
[modified] => 20230925102652
[created] => 20230923110658
[publishStart] => 20230923110600
[publishStop] => 20280921110659
[fullArticle] => Lägenhetsförsäkring? Någon berättade om att det finns någon av form av försäkring där jag som vill hyra lägenhet kan garantera hyresvärden att hyran betalas ut till dem om jag inte betalar. Jag har ännu inte fått NIE-nummer och söker lägenhet. Jag jobbar inte och kan därför inte uppvisa inkomst. Däremot kan jag uppvisa kopior på mina bankkonton. Försäkringen skulle alltså hälla som garanti så att hyresvärden får sina pengar. Har någon hört talas om vad detta är för försäkring?
kia
2023-09-25 10:26:52
Ja, det finns sådana försäkringar och du kommer troligtvis inte kunna teckna en sådan eftersom kraven är, du ska ha en ev hyra som är max 40% av din inkomst, fast arbete osv.
kercaz
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => kia.willebrand@gmail.com,kercaz@hotmail.com,
[deletionHash] => f205cd0cf1d5c6d24c660a22b1b552e0edb73658
)
[7] => Array
(
[id] => 39360
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-09-01 11:54:02
Mas Amigos Bostad
Xariko Properies
P
2023-09-01 12:37:35
Tack för ditt svar!
/Knut
Knut
[ingress] => Hej! Hur hittar man enklast hyreslägenhet i Alicante-området? Tacksam för tips.
Knut
[headline] => Finna hyreslägenhet på Costa Blanca?
[page] => 0
[modified] => 20230901123735
[created] => 20230901084243
[publishStart] => 20230901104200
[publishStop] => 20280830084259
[fullArticle] => Finna hyreslägenhet på Costa Blanca? Hej! Hur hittar man enklast hyreslägenhet i Alicante-området? Tacksam för tips.
Knut
2023-09-01 11:54:02
Mas Amigos Bostad
Xariko Properies
P
2023-09-01 12:37:35
Tack för ditt svar!
/Knut
Knut
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => knuthardy@gmail.com,agnees@outlook.com,
[deletionHash] => 5f12e51c63bb0e8d1ce9f0167949fc26c7669866
)
[8] => Array
(
[id] => 39255
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-08-23 08:59:16
Troligen gäller detta för alla bostäderna där du bor, men fråga grannarna så kanske ni kan göra något gemensamt. Vill du sälja får du nog problem redan innan försäljningen då väldigt många köpare anlitar advokater som kollar att alla papper är i ordning. Nedan finns en beskrivning av hur du kan ändra hur din bungalow är registrerad.
Hur kan jag begära att min bostad blir registrerad som färdigställd?
Om ditt hem är registrerat som "Nybyggnation under uppförande", och du vill förändra det till färdigställt, måste du anlita en arkitekt för att göra intyget, ta det till en notarie , för att valideras av en notarie och senare registrera den i fastighetsregistret över var bostaden hör hemma.
Hur mycket kostar proceduren?
Certifikatet som gjorts av en arkitekt är 200 €
Beräknad kostnad för Notarie 120 €
Beräknad kostnad för registrering i fastighetsregistret 120 €
Källa: http://elagenteinmobiliario.es/solicitar-final-de-obra/
RM
[ingress] => Jag äger en bungalow som är byggd omkring år 2000, alltså för 23 år sedan. Jag har upptäckt att i en aktuell Nota simple utfärdad i augusti 2023 står det följande: "Estado constructivo: Obra nueva en construcción." Byggnaden består av 12 bungalows. Gäller "Obra nueva en construcción" för hela komplexet eller endast min bungalow? Frågan är också varför står det "en construcción"? En svensk mäklarfirma sade att vid en eventuell försäljning kan de vara svårare för en köpare att få lån på grund av detta. Stämmer detta?
verot
[headline] => "Obra nueva en construcción"?
[page] => 0
[modified] => 20230823085916
[created] => 20230821231819
[publishStart] => 20230822095000
[publishStop] => 20280819231859
[fullArticle] => "Obra nueva en construcción"? Jag äger en bungalow som är byggd omkring år 2000, alltså för 23 år sedan. Jag har upptäckt att i en aktuell Nota simple utfärdad i augusti 2023 står det följande: "Estado constructivo: Obra nueva en construcción." Byggnaden består av 12 bungalows. Gäller "Obra nueva en construcción" för hela komplexet eller endast min bungalow? Frågan är också varför står det "en construcción"? En svensk mäklarfirma sade att vid en eventuell försäljning kan de vara svårare för en köpare att få lån på grund av detta. Stämmer detta?
verot
2023-08-23 08:59:16
Troligen gäller detta för alla bostäderna där du bor, men fråga grannarna så kanske ni kan göra något gemensamt. Vill du sälja får du nog problem redan innan försäljningen då väldigt många köpare anlitar advokater som kollar att alla papper är i ordning. Nedan finns en beskrivning av hur du kan ändra hur din bungalow är registrerad.
Hur kan jag begära att min bostad blir registrerad som färdigställd?
Om ditt hem är registrerat som "Nybyggnation under uppförande", och du vill förändra det till färdigställt, måste du anlita en arkitekt för att göra intyget, ta det till en notarie , för att valideras av en notarie och senare registrera den i fastighetsregistret över var bostaden hör hemma.
Hur mycket kostar proceduren?
Certifikatet som gjorts av en arkitekt är 200 €
Beräknad kostnad för Notarie 120 €
Beräknad kostnad för registrering i fastighetsregistret 120 €
Källa: http://elagenteinmobiliario.es/solicitar-final-de-obra/
RM
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => aulidejen@gmail.com,rita.martenson@gmail.com,
[deletionHash] => b9c9f1a1809adbd669854114d855b85bb93e9d24
)
[9] => Array
(
[id] => 38954
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-08-04 11:12:54
Du skall betala skatt i det land där din hemvist överstiger 6 månader.
Christer
2023-08-04 12:07:20
Lasse. Du får nog vara lite tydligare om du vill ha ett någorlunda korrekt svar. Statlig fastighetsskatt enligt Model 210 betalas av de som är Non recidents, alltså de som inte betalar inkomstskatt på sina inkomster/pensioner.
kercaz
2023-08-04 13:50:21
Förtydligande: Frågan är om man ska betala statlig fastighetsskatt det år man blir resident. Är det förhållandena som gäller den 1 januari som styr? Proportionering för tiden som icke resident under året? Alt ingen skatt alls?
Lasse
2023-08-04 14:28:49
Resident ansöker man om inom 3 månaders vistelse utgång.
Att vara resident, alltså ha ett intyg för längre vistelse gör dig inte mindre skattskyldig enligt Model 210. Som är en statligt inkomstskatt för uthyrning egentligen men som läggs på alla som inte har fastigheten som huvudsakliga boende=permanentboende=utflyttad till Spanien. Och som deklareras i dec året efter
Skatteresident blir man per automatik om man vistas längre än 183 dagar på spanskt territorium, det är inget man väljer utan skall enligt lag då deklarera all sin inkomst worldwide för hela kalenderåret. Och den deklarationen görs April Maj året efter.
Har du flyttat hit under året skatta 210 och gör ingen delårs deklaration på inkomster om det inte gäller 12 mån, Spanien delar inte på Skatteåret utan du blir skattskyldig i så fall för 12 mån även om du bott här 5mån. De har 4/5 år på sig att hitta felaktiga deklarationer.
kercaz
2023-08-04 15:50:51
Lasse,
skatt enligt modelo 210 betalas senast 31 12. Den skatten du då betalar är för föregående år. Man betalar året efter. Alltså skatten du betalar som no residente för i år, skatteår 2023, betalas nästa år.
Gunnar
2023-09-01 09:12:40
Hej
Hänger skatten ihop med att man äger en bostad eller hur länge man vistas här?
Marie
2023-09-01 09:14:52
Marie,
bostad om du inte är bosatt.
Gunnar
2023-09-01 12:51:38
Hej
Hänger skatten ihop med att man äger en bostad eller hur länge man vistas här?
Marie
2023-09-01 20:11:58
Hej
Hänger skatten ihop med att man äger en bostad eller hur länge man vistas här?
Marie
2023-09-01 20:14:47
Marie,
Hänger ihop med bostad om du inte är bosatt.
Gunnar
Gunnar
[ingress] => Hur fungerar det om man blir resident under året, exempelvis i augusti, med avseende på statlig skatt enligt modell 210? Ska deklaration lämnas? Skatt betalas? Fastigheten ägdes den 1 januari.
Lasse
[headline] => Statlig skatt enligt modell 210?
[page] => 0
[modified] => 20230901201447
[created] => 20230802202944
[publishStart] => 20230802202900
[publishStop] => 20280731202959
[fullArticle] => Statlig skatt enligt modell 210? Hur fungerar det om man blir resident under året, exempelvis i augusti, med avseende på statlig skatt enligt modell 210? Ska deklaration lämnas? Skatt betalas? Fastigheten ägdes den 1 januari.
Lasse
2023-08-04 11:12:54
Du skall betala skatt i det land där din hemvist överstiger 6 månader.
Christer
2023-08-04 12:07:20
Lasse. Du får nog vara lite tydligare om du vill ha ett någorlunda korrekt svar. Statlig fastighetsskatt enligt Model 210 betalas av de som är Non recidents, alltså de som inte betalar inkomstskatt på sina inkomster/pensioner.
kercaz
2023-08-04 13:50:21
Förtydligande: Frågan är om man ska betala statlig fastighetsskatt det år man blir resident. Är det förhållandena som gäller den 1 januari som styr? Proportionering för tiden som icke resident under året? Alt ingen skatt alls?
Lasse
2023-08-04 14:28:49
Resident ansöker man om inom 3 månaders vistelse utgång.
Att vara resident, alltså ha ett intyg för längre vistelse gör dig inte mindre skattskyldig enligt Model 210. Som är en statligt inkomstskatt för uthyrning egentligen men som läggs på alla som inte har fastigheten som huvudsakliga boende=permanentboende=utflyttad till Spanien. Och som deklareras i dec året efter
Skatteresident blir man per automatik om man vistas längre än 183 dagar på spanskt territorium, det är inget man väljer utan skall enligt lag då deklarera all sin inkomst worldwide för hela kalenderåret. Och den deklarationen görs April Maj året efter.
Har du flyttat hit under året skatta 210 och gör ingen delårs deklaration på inkomster om det inte gäller 12 mån, Spanien delar inte på Skatteåret utan du blir skattskyldig i så fall för 12 mån även om du bott här 5mån. De har 4/5 år på sig att hitta felaktiga deklarationer.
kercaz
2023-08-04 15:50:51
Lasse,
skatt enligt modelo 210 betalas senast 31 12. Den skatten du då betalar är för föregående år. Man betalar året efter. Alltså skatten du betalar som no residente för i år, skatteår 2023, betalas nästa år.
Gunnar
2023-09-01 09:12:40
Hej
Hänger skatten ihop med att man äger en bostad eller hur länge man vistas här?
Marie
2023-09-01 09:14:52
Marie,
bostad om du inte är bosatt.
Gunnar
2023-09-01 12:51:38
Hej
Hänger skatten ihop med att man äger en bostad eller hur länge man vistas här?
Marie
2023-09-01 20:11:58
Hej
Hänger skatten ihop med att man äger en bostad eller hur länge man vistas här?
Marie
2023-09-01 20:14:47
Marie,
Hänger ihop med bostad om du inte är bosatt.
Gunnar
Gunnar
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => larsanders.rothman@hotmail.com,acstrath@inbox.com,kercaz@hotmail.com,gw966796227@gmail.com,asplund.annamarie@hotmail.com,
[deletionHash] => 29c2268ae7a03554fd2486bb7381d41144ccda4a
)
[10] => Array
(
[id] => 37612
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-05-09 12:01:29
Ja om det har gjorts på rätt sätt (du har tillstånd att renovera om det behövs, du har betalat via bank till skillnad mot kontanter) och det har ökat värdet på bostaden. https://www.cdsolicitors.com/selling-your-spanish-property/capital-gain-tax/
RM
2023-05-09 18:59:03
Vi har sålt vårt radhus år 2022 och vi fick inte enligt vår advokat tillgodoräkna oss kostnader för renoveringar trots att de var värdehöjande på fastigheten t ex byte från englas fönster i trä till tvåglasfönster i aluminium. Vi hade givetvis tillstånd att renovera och vi hade fakturor från våra leverantörer och vi betalade via bank. Vad är det som gäller?
//YS
YS
2023-05-09 19:37:57
Ska fungera, jag har själv gjort det flertal gånger, byt advokat eller revisor!
Nisse
2023-05-10 08:43:56
Skulle vilja att någon sakkunnig advokat eller revisor uttalar sig om detta samt anger i vilket lagrum detta finns att läsa dvs vad gäller i lagtexten för år 2022 och år 2023? Vilka värdehöjande reparationer är avdragsgilla vid försäljning av huset/lägenheten?
YS
2023-05-10 12:26:18
Jag håller med om att det vore bäst om någon som är specialist på detta beskattningsområde kan uttala sig (vilket inte jag är).
Men det jag har hittat är att det är artikel 35 i den spanska inkomstskattelagen som gäller. Jag har inte läst hela denna lag och vet därför inte om det finns undantag eller ej, men så här står det:
"Artikel 35. Överföringar mot vederlag.
1. Anskaffningsvärdet kommer att bildas av summan av:
a) Det faktiska belopp för vilket nämnda förvärv skulle ha gjorts.
b) Kostnaden för de investeringar och förbättringar som gjorts av de förvärvade tillgångarna och de kostnader och skatter som är förknippade med förvärvet, exklusive ränta, som skulle ha betalats av köparen." https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-20764
Exempel på avdragsgilla kostnader:
"glass curtains, double-glazed windows, parquet, marble floor, extension to property (outbuilding), tennis court, swimming pool, private lift." Denna artikel är gammal, men du kan ju kontakta advokaten som skrivit den. https://www.larrainnesbittabogados.com/article.php?id=84
RM
[ingress] => Hej! Får man tillgodoräkna sig investerat kapital (för renovering av en lägenhet) vid en försäljning?
Franco
[headline] => Avdrag för renoveringskostnader?
[page] => 0
[modified] => 20230510122618
[created] => 20230509052246
[publishStart] => 20230509052200
[publishStop] => 20280507052259
[fullArticle] => Avdrag för renoveringskostnader? Hej! Får man tillgodoräkna sig investerat kapital (för renovering av en lägenhet) vid en försäljning?
Franco
2023-05-09 12:01:29
Ja om det har gjorts på rätt sätt (du har tillstånd att renovera om det behövs, du har betalat via bank till skillnad mot kontanter) och det har ökat värdet på bostaden. https://www.cdsolicitors.com/selling-your-spanish-property/capital-gain-tax/
RM
2023-05-09 18:59:03
Vi har sålt vårt radhus år 2022 och vi fick inte enligt vår advokat tillgodoräkna oss kostnader för renoveringar trots att de var värdehöjande på fastigheten t ex byte från englas fönster i trä till tvåglasfönster i aluminium. Vi hade givetvis tillstånd att renovera och vi hade fakturor från våra leverantörer och vi betalade via bank. Vad är det som gäller?
//YS
YS
2023-05-09 19:37:57
Ska fungera, jag har själv gjort det flertal gånger, byt advokat eller revisor!
Nisse
2023-05-10 08:43:56
Skulle vilja att någon sakkunnig advokat eller revisor uttalar sig om detta samt anger i vilket lagrum detta finns att läsa dvs vad gäller i lagtexten för år 2022 och år 2023? Vilka värdehöjande reparationer är avdragsgilla vid försäljning av huset/lägenheten?
YS
2023-05-10 12:26:18
Jag håller med om att det vore bäst om någon som är specialist på detta beskattningsområde kan uttala sig (vilket inte jag är).
Men det jag har hittat är att det är artikel 35 i den spanska inkomstskattelagen som gäller. Jag har inte läst hela denna lag och vet därför inte om det finns undantag eller ej, men så här står det:
"Artikel 35. Överföringar mot vederlag.
1. Anskaffningsvärdet kommer att bildas av summan av:
a) Det faktiska belopp för vilket nämnda förvärv skulle ha gjorts.
b) Kostnaden för de investeringar och förbättringar som gjorts av de förvärvade tillgångarna och de kostnader och skatter som är förknippade med förvärvet, exklusive ränta, som skulle ha betalats av köparen." https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-20764
Exempel på avdragsgilla kostnader:
"glass curtains, double-glazed windows, parquet, marble floor, extension to property (outbuilding), tennis court, swimming pool, private lift." Denna artikel är gammal, men du kan ju kontakta advokaten som skrivit den. https://www.larrainnesbittabogados.com/article.php?id=84
RM
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => francolamacchia51@gmail.com,rita.martenson@gmail.com,yvonne.stenmark@telia.com,nils@codecosol.com,
[deletionHash] => 49e251af936508eac2d3b62a1d81c216e55dd330
)
[11] => Array
(
[id] => 37521
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-04-23 13:37:14
1. Goda nyfikna grannar som har dina kontaktuppgifter. 2. Arlo system eller liknande så du har uppdateringar av ditt hem i realtid. 3. Telefonnummer till Polisen så du kan ringa och be dem åka dit. Ockupanter är inte så vanligt som de flesta tror, hyr däremot aldrig ut ditt hus, det är då de ev, verkliga problemen kan inträffa.
kercaz
[ingress] => Hej. Vilket är bästa sättet att skydda sin enskilda fastighet mot ockupanter när man inte vistas där helår? Tacksam för svar.
Franco
[headline] => Skydda min fastighet?
[page] => 0
[modified] => 20230423133714
[created] => 20230422190145
[publishStart] => 20230423090100
[publishStop] => 20280420190159
[fullArticle] => Skydda min fastighet? Hej. Vilket är bästa sättet att skydda sin enskilda fastighet mot ockupanter när man inte vistas där helår? Tacksam för svar.
Franco
2023-04-23 13:37:14
1. Goda nyfikna grannar som har dina kontaktuppgifter. 2. Arlo system eller liknande så du har uppdateringar av ditt hem i realtid. 3. Telefonnummer till Polisen så du kan ringa och be dem åka dit. Ockupanter är inte så vanligt som de flesta tror, hyr däremot aldrig ut ditt hus, det är då de ev, verkliga problemen kan inträffa.
kercaz
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => francolamacchia51gmail.com,kercaz@hotmail.com,
[deletionHash] => 35e40c084d1f888d26a6b47771bc1ec747ad61b3
)
[12] => Array
(
[id] => 37489
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-04-18 10:18:28
Kontakta administratören ang. detta problem. Elledningar fram till din lägenhet är ägda gemensamt ('elementos comunes') så din förening ska hantera det.
https://www.mundojuridico.info/elementos-comunes-de-la-propiedad-horizontal/
RM
2023-04-18 11:07:30
Tack för hjälpen Franco
Franco
2023-04-28 12:02:49
Hej, återkommer i frågan. Jag har varit i kontakt med föreningen och de fortsätter säga att det är mitt ansvar. Vid samtal med föreningens elektriker säger han att denna kabel som måste bytas är en gemensam matningskabel. Kabeln går in i min mätare men ger ström till alla mätare, så det är ingen kabel som enbart gäller för min lägenhet. Han har fått information från föreningen att jag ska stå för kostnaden. Detta känns inte rätt! Det är en kostnad på ca 100 €, som borde ingå i min avgift till föreningen. Finns det någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare. Tacksam för svar.
Franco
2023-04-28 13:22:47
Jag har inget bra svar när det gäller hur du ska hantera situationen, men Civillagens (Codigo Civil) artikel 396 säger vad som är gemensam egendom.
https://www.boe.es/eli/es/rd/1889/07/24/(1)/con
Fråga hur de kan tolka denna lag på det sätt de gör.
Tar du in en advokat finns risken att det kostar mer än 100 euro.
Kanske kan den organisation som står för utbildningen av administratörer hjälpa om du kontaktar den: https://www.cgcafe.org/
RM
2023-04-28 18:36:25
Hej Tack för hjälpen och tack för ditt svar.
MVH
Franco
[ingress] => Jag har köpt en lägenhet för 6 år sedan och nu kommer en granne som bor i huset och säger att det är mitt ansvar att ha koll på elledningar till min lägenhet i källaren. Han hade problem i sin lägenhet att jordfelsbrytare hos honom slog ifrån och elektrikern såg att en elkabel till min lägenhet var skadad. Jag har inga problem med strömmen och min jordfelsbrytare slår inte ifrån. Ska jag se till att denna elkabel byts och ha koll på elledningar i källaren?
Franco
[headline] => Vem ansvarar för elledningar?
[page] => 0
[modified] => 20230428183625
[created] => 20230417182333
[publishStart] => 20230417182300
[publishStop] => 20280415182359
[fullArticle] => Vem ansvarar för elledningar? Jag har köpt en lägenhet för 6 år sedan och nu kommer en granne som bor i huset och säger att det är mitt ansvar att ha koll på elledningar till min lägenhet i källaren. Han hade problem i sin lägenhet att jordfelsbrytare hos honom slog ifrån och elektrikern såg att en elkabel till min lägenhet var skadad. Jag har inga problem med strömmen och min jordfelsbrytare slår inte ifrån. Ska jag se till att denna elkabel byts och ha koll på elledningar i källaren?
Franco
2023-04-18 10:18:28
Kontakta administratören ang. detta problem. Elledningar fram till din lägenhet är ägda gemensamt ('elementos comunes') så din förening ska hantera det.
https://www.mundojuridico.info/elementos-comunes-de-la-propiedad-horizontal/
RM
2023-04-18 11:07:30
Tack för hjälpen Franco
Franco
2023-04-28 12:02:49
Hej, återkommer i frågan. Jag har varit i kontakt med föreningen och de fortsätter säga att det är mitt ansvar. Vid samtal med föreningens elektriker säger han att denna kabel som måste bytas är en gemensam matningskabel. Kabeln går in i min mätare men ger ström till alla mätare, så det är ingen kabel som enbart gäller för min lägenhet. Han har fått information från föreningen att jag ska stå för kostnaden. Detta känns inte rätt! Det är en kostnad på ca 100 €, som borde ingå i min avgift till föreningen. Finns det någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare. Tacksam för svar.
Franco
2023-04-28 13:22:47
Jag har inget bra svar när det gäller hur du ska hantera situationen, men Civillagens (Codigo Civil) artikel 396 säger vad som är gemensam egendom.
https://www.boe.es/eli/es/rd/1889/07/24/(1)/con
Fråga hur de kan tolka denna lag på det sätt de gör.
Tar du in en advokat finns risken att det kostar mer än 100 euro.
Kanske kan den organisation som står för utbildningen av administratörer hjälpa om du kontaktar den: https://www.cgcafe.org/
RM
2023-04-28 18:36:25
Hej Tack för hjälpen och tack för ditt svar.
MVH
Franco
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => rita.martenson@gmail.com,francolamacchia51gmail.com,francolamacchia51@gmail.com,
[deletionHash] => 6c0b08c1e603db32e0391d1fff695943f0cce56a
)
[13] => Array
(
[id] => 37485
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] => 2023-04-13 18:52:40
Varje hus/lägenhet har en andel/kvot (cuota), så byggherren får betala den andel som de osålda husen/lägenheterna har precis som att ni får betala er andel.
RM
2023-04-14 09:36:12
Tack för del av svaret men ytterligare svar önskas:
Kan byggherren debitera com fee om t ex endast ett hus är sålt, givetvis från försäljningsdatumet och enligt andel/kvot för det huset? Eller finns det någon lag/regel i Spanien som reglerar när byggherren kan starta med att debitera com fee (för allmänna utrymmen, vatten, el etc) om t ex endast ett hus är sålt eller om >50 % av husen är sålda vad gäller? Var finns lagrum att läsa om detta (helst på engelska)?
Likaså vilka regler gäller för att debitera com fee retroaktivt från byggherren?
PS I detta fall är samtliga hus inflyttningsklara och samtliga allmänna utrymmen inkl. pool är igång med el, vatten etc.
Tacksam för svar snarast.
YSK
YSK
2023-04-14 10:23:29
Det är Ley Horizontal som reglerar detta: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1960-10906
En översättning som inte är uppdaterad: https://www.eyeonspain.com/spain-magazine/horizontal-laws.pdf
Vet inte vad du menar med retroaktivt, men man får betala från det datum man har tagit över bostaden.
RM
[ingress] => Hur fungerar debitering av community fee för nybyggnation från byggherren? Vi har erhållit com fee för IBI, vatten, el etc av allmänna delar i % av ytan per hus för år 2022. Hur många % av husen ska vara sålda för att byggherren kan debitera com fee? Var finns information att läsa angående detta? Alla hus är ännu inte sålda och år 2022 var endast 43 % av husen sålda. Tacksam för svar snarast.
YSK
[headline] => Hur beräknas föreningskostnaden?
[page] => 0
[modified] => 20230420081543
[created] => 20230413111429
[publishStart] => 20230413111400
[publishStop] => 20280411111459
[fullArticle] => Hur beräknas föreningskostnaden? Hur fungerar debitering av community fee för nybyggnation från byggherren? Vi har erhållit com fee för IBI, vatten, el etc av allmänna delar i % av ytan per hus för år 2022. Hur många % av husen ska vara sålda för att byggherren kan debitera com fee? Var finns information att läsa angående detta? Alla hus är ännu inte sålda och år 2022 var endast 43 % av husen sålda. Tacksam för svar snarast.
YSK 2023-04-13 18:52:40
Varje hus/lägenhet har en andel/kvot (cuota), så byggherren får betala den andel som de osålda husen/lägenheterna har precis som att ni får betala er andel.
RM
2023-04-14 09:36:12
Tack för del av svaret men ytterligare svar önskas:
Kan byggherren debitera com fee om t ex endast ett hus är sålt, givetvis från försäljningsdatumet och enligt andel/kvot för det huset? Eller finns det någon lag/regel i Spanien som reglerar när byggherren kan starta med att debitera com fee (för allmänna utrymmen, vatten, el etc) om t ex endast ett hus är sålt eller om >50 % av husen är sålda vad gäller? Var finns lagrum att läsa om detta (helst på engelska)?
Likaså vilka regler gäller för att debitera com fee retroaktivt från byggherren?
PS I detta fall är samtliga hus inflyttningsklara och samtliga allmänna utrymmen inkl. pool är igång med el, vatten etc.
Tacksam för svar snarast.
YSK
YSK
2023-04-14 10:23:29
Det är Ley Horizontal som reglerar detta: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1960-10906
En översättning som inte är uppdaterad: https://www.eyeonspain.com/spain-magazine/horizontal-laws.pdf
Vet inte vad du menar med retroaktivt, men man får betala från det datum man har tagit över bostaden.
RM
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => yvonne.stenmark@telia.com,rita.martenson@gmail.com,
[deletionHash] => e4014c65d651cb5aac80c462ab6a0c4dd9ee759f
)
[14] => Array
(
[id] => 37454
[sectionId] => 201
[priority] => 10
[publish] => y
[body] =>
2023-04-07 18:49:42
Nicklas,
info från Skatteverket om ROT-avdrag finns på nätet. Gör själv en översättning med hjälp av något översättningsprogram om du inte behärskar spanska. T.ex. Google.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrotavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Gunnar
2023-04-08 15:07:23
Ok, tack för svaret!
Nicklas
[ingress] => Hej!
Har sett att liknande fråga ställdes för ca 15 år sedan med negativt svar, men finns det nu någon översättning för ROT-avdrag i Spanien, eller finns det någon vänlig person som kan skicka en översättning som har gjorts på privat initiativ?
Nicklas
[headline] => ROT-avdrag - finns översättning?
[page] => 0
[modified] => 20230408150723
[created] => 20230407114719
[publishStart] => 20230407114719
[publishStop] => 20280405114719
[fullArticle] => ROT-avdrag - finns översättning? Hej!
Har sett att liknande fråga ställdes för ca 15 år sedan med negativt svar, men finns det nu någon översättning för ROT-avdrag i Spanien, eller finns det någon vänlig person som kan skicka en översättning som har gjorts på privat initiativ?
Nicklas
2023-04-07 18:49:42
Nicklas,
info från Skatteverket om ROT-avdrag finns på nätet. Gör själv en översättning med hjälp av något översättningsprogram om du inte behärskar spanska. T.ex. Google.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrotavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Gunnar
2023-04-08 15:07:23
Ok, tack för svaret!
Nicklas
[puff] =>
[member] => p
[commercialArticle] => n
[includeInRss] => 1
[intressenter] => kumla_nr9@hotmail.com,gw966796227@gmail.com,
[deletionHash] => 063d76251f27f752b6146f0bcf2c6cd9e5f208cf
)
)