Avtalet mellan Sverige och Spanien?
28 maj 2026 | 17:02FAQ MYNDIGHETER Enligt det så kallade sink-avtalet ska inte tjänstepension från offentlig verksamhet beskattas i Spanien. Har precis gjort deklarationen för 2025. Enl. assessorn så tar man inte hänsyn till avtalet utan beskattar all inkomst på Teneriffa. Har andra samma erfarenhet och vad kan man göra?
Ingemar Zellbi
Det är inte något SINK avtal som reglerar var skatt på pension från offentlig tjänst ska beskattas, utan ett OECD avtal som säger att denna pension ska endast beskattas i utbetalande land så länge som personen är medborgare i det utbetalande landet.
Så vitt jag vet är denna svenska pension i Spanien "exempt with progression", dvs den beskattas inte i Spanien men ska räknas med när den progressiva skatten beräknas. Och hur deklareras detta i Modelo 100? Det verkar ingen veta med säkerhet.
Alternativet är att den är "exempt" dvs helt undantagen från någon form av skatteberäkning i Spanien.
Detta är ett evigt problem då Agencia Tributaria inte hjälper till att tala om hur den ska deklareras. Personliga besök hos dem ger absolut inget enligt min erfarenhet.
Så vitt jag vet kommer du inte att få tillbaka den skatt som du felaktigt har betalat på tjänstepension från offentlig tjänst i Spanien. Men man kan ändra sina inlämnade deklarationer - tror att det kostar 100 euro men vet ej.
RM
Hej
Vad jag har förstått så har ni Spanien ett avtal med Sverige så att dubbelbeskattning inte ska göras ..
Björn
Bw
Ja, Sverige har dubbelbeskattningsavtal med Spanien och mängder av andra länder.
Det ofördelaktiga med det spanska avtalet är att man får ligga ute med pengar ett tag innan Skatteverket betalar tillbaka den skatt man har betalat i Spanien men även i Sverige.
RM
ZINK SKATT fungera inte crazy
Arturo Relinque





































