2022-01-24 09:54:47
Erik,
hälsodeklaration + Covidbevis är tillräckligt!
Se följande
”Sweden
Health requirements to pass health control at point of entry into Spain
Passengers arriving in Spain by air or sea, including those arriving in transit to other countries, must complete a Health Control Form before departure and obtain their QR to present at boarding and health controls on arrival in Spain. You can find more information on the website https://spth.gob.es Will open in a new window

In addition to the Health Control Form, passengers must present a certificate or document proving vaccination against COVID-19 or a negative certificate of a Diagnostic Test of Active Infection or a certificate of Recovery after having passed this disease. These certificates will be different if they have been issued in a European Union country (EU Digital COVID Certificate) or in a third country. Children under 12 years of age are exempt from presenting these certificates.
For more information, please visit the website Travel and COVID-19”
https://www.sanidad.gob.es
Gunnar

2022-01-24 14:14:51
Nej!

Reglerna ändras idag då Sverige är ett högriskland. Så det krävs även negativt test.

If you come from a HIGH RISK country/territory, in order to pass the health controls on arrival in Spain, you will have to present your SpTH QR code together with a certificate of vaccination or recovery, and also a certificate of diagnostic test for active SARS-CoV-2 infection (AIDT), with a negative result.
JC

2022-01-24 14:39:18
JC,
Sverige är inte ett högrisk-land! Onödigt publicera felaktig information! Läs!
https://www.sanidad.gob.es
Gunnar

2022-01-24 14:55:36
Tack till er båda!

Jag blir inte riktigt klok av all information jag läser hos olika källor. Jag reser/anländer till Spanien den 30e januari.

Som jag tolkar informationen ska det fram till den 31 januari vara tillräckligt med EUs digitala vaccinationspass samt ifylld hälsodeklaration.

Förstår jag detta fel?

Tack
Erik

2022-01-24 15:02:14
Erik,
du har rätt! Sverige är ett riskland liksom de flesta EU länder. Men INTE ett högrisk-land! Det framgår med tydlighet om man läser bestämmelserna
Gunnar

2022-01-24 15:23:38
Gunnar, ja du har nog rätt.

Jag följde länken på spth.gov.es för High risk och på den sidan stod Sverige med men det var ju även risk countries med på den sidan.

Så tydligt tycker jag inte det är!
JC

2022-01-25 00:42:43
Hej!
Ta för vana att alltid läsa/ladda ner appen UD resklar.Där står all info och den uppdateras dagligen.Anmäl er också gärna till den s.k Svensklistan.Bra ifall nåt skulle hända.
Reser själv ner den 31/1 till Spanien och trots att det inte är krav på nåt test innan så gör jag alltid iaf ett anti-gentest innan jag reser för att skydda andra.Tänk om alla kunde tänka så ändå.Tar även ett när jag är framme 1 dag efter för att inte sprida runt smitta om det nu skulle vara så att jag bär på Omikron utan att veta.Ett test kostar så lite men gör så mycket och kanske stor skillnad.
Ta hand om er alla,var försiktiga och håll avstånd.
Mvh Anna
Anna

2022-01-25 01:06:57
Anna,
frågan i rubriken var om vilka regler som gäller för att resa in i Spanien. Det är hälsodeklaration och Covidbevis som är det som behövs.
Man kan naturligtvis testa sig oavbrutet med antigentest om man vill. Men till vilken nytta? Från inslag i dagens rapportsändning om antigentest ”men inget antigentest gav positivt utslag på omikronvarianten med genomsnittlig virusmängd.
– Det gör mig mörkrädd med tanke på hur mycket folk förlitar sig på de här snabbtesterna just nu, säger Jessica Alm, enhetschef på Nationellt pandemicentrum.
https://www.svt.se
Gunnar

2022-01-25 01:23:19
Gunnar,jag förstod frågan och därför skrev jag att man kan se/läsa vad som gäller på Ud:s sida.Vad gäller anti-gen test så är väl inga test onödiga i den situationen som världen befinner sig i idag!!Att säga att dom inte gör någon nytta är ju befängt!Skulle alla som jobbar i vården sluta ta dom då menar du?Ingen förlitar sig 100 % på testerna därför att det är många som inte riktigt vet hur man ska göra det på ett korrekt sätt men allt är väl bättre än att strunta i det eller?Jag tar iaf mitt ansvar och tar till alla hjälpmedel som finns för att göra mitt yttersta men det är nej-sägare som du som tyvärr är en stopp kloss i arbetet att minska smittspridningen.
/Anna
Anna

2022-01-25 01:40:23
Anna,
din kommentar om mig är ett lågvattenmärke. Bara trams! Från min sida är det här ämnet slutbehandlat.
Gunnar

2022-01-27 11:15:27
Har Ni på Sydkusten någon information att det from 1 feb. skulle behövas bara Covidpass för inresa till Spanien från Sverige? Det skulle vara att en överens-kommelse mellan EU-länder för att öka den fria rörligheten. Detta stod att läsa på text-tv Sveriges Television. Har försökt i Sverige.
Herbert



Herbert

2022-01-27 11:28:56
Som jag tolkat informationen fordras inget pcr eller antigentest f.n., utan endast sk covidpass samt hälsodeklaration via den spanska myndigheten.

Hoppas verkligen att detta stämmer då jag reser den 30 januari!

Jag har själv försökt lusläsa all information från diverse källor och kan inte se att något test krävs nu.
Erik

2022-01-27 11:29:13
Herbert,
ett svar som inte kommer från Sydkusten kanske också går bra?
Det som behövs är en hälsodeklaration och ett Covidbevis.
https://www.sanidad.gob.es
Gunnar

2022-01-31 15:11:45
Hej,
Jag har tagit dos 2 sedan cirka 280 dagar,betyder det att jag måsta ha PCR test för att resa till Malaga för att det står på SPTH websidan (date of administration of the last dose of the complete vaccination schedule and will be valid up to 270 days from the date of administration of that last dose).
Hur förklarar ni detta?
MVH
S Hanoon
270 dagar

2022-01-31 15:51:20
270 dagar,
ja antingen PCR- eller antigentest. Men varför inte en tredje spruta, booster? Då finns inge tidsbegränsning. Om covid-passen för att komma in på många ställen fortfarande krävs blir det både besvärligt och dyrt för dig vid förnyade test som måste vara registrerade.
Gunnar

2022-02-01 00:39:42
270 dagar,
ja antingen PCR- eller antigentest. Men varför inte en tredje spruta, booster? Då finns inge tidsbegränsning. Om covid-passen för att komma in på många ställen fortfarande krävs blir det både besvärligt och dyrt för dig vid förnyade test som måste vara registrerade.
Gunnar

2022-02-01 10:11:50
Från i dag gäller att antigentest inte får vara äldre än 24 timmar vid inresa till Spanien. Oförändrat för PCR-test som får vara upp till 72 timmar.
Men med Covidbevis behövs inga tester. Hälsodeklaration krävs fortfarande.
Gunnar

2022-02-18 19:02:40
Hej,
Behöver man PCR test om man vaccinerat med 2 doser?

Mvh
Nuha
Nuha

2022-02-18 19:23:37
Nuha,
inte om det inte är mer än 270 dagar sedan senaste vaccinet. Om det är ett tvådos vaccin.
Gunnar

2022-03-01 19:47:06
Måste man vara vaccinerad för att resa till Spanien?
Jenny

2022-03-01 19:53:07
Jenny,
se
https://www.sanidad.gob.es
Gunnar

2022-03-07 09:30:03
Hej,
Vi ska resa till Malaga den 7 april, vi hart två tjejer,13 respektiv14 år. både två vaccinerat med 2 doser och nu har det gått mer än 270 dagar efter dos 2.
Behöver de också PCR test,i Sverige har man inte börjat vaccinera ungdomar med dos 3 än.
Tack för ett svar
MVH
Shakir

2022-03-07 09:39:10
Shakir,
enligt nuvarande regler gäller max gräns sedan dos nr två 270 dagar. Har man inget godkänt intyg måste PCR- eller antigentest göras om man kommer från Sverige. Gäller alla från 12 års ålder.

Gunnar

2022-05-26 09:20:30
Hej,
Gäller det fortfarande 270 dagar för ungdomar mellan 12-18 ?eller räcker det med bara 2 doser vaccination.

Bästa hälsningar
Shakir
Shakir

2022-05-26 10:06:19
Shakir,
ungdomar under 18 behöver inte en booster för att det skall gälla.
”The vaccination certificate with a complete schedule for people under 18 years of age does not have an expiration date.”
Gunnar