Historiker kräver full tillgång till Francoarkiven
24 jun 2026 | 12:00SPANIEN RIKS Över 500 forskare kräver i ett öppet brev till inrikesminister Fernando Grande-Marlaska att staten omedelbart ger full tillgång till arkiven från Franco-tiden. Forskarna anklagar inrikesministeriet för att bryta mot gällande lagstiftning genom att försvåra forskning om diktaturens förtryck.
Bakom uppropet står 501 historiker och experter från spanska universitet samt internationella lärosäten i bland annat USA, Storbritannien och Frankrike. Forskarna uppger att inrikesministeriet hittills endast överfört omkring tio procent av sitt historiska källmaterial till det statliga arkivet AGA.
Lagstiftningen föreskriver att dokument äldre än 30 år ska flyttas till specialiserade historiska arkiv. Bristen på överföringar innebär enligt forskarna att materialet saknar offentliga kataloger och att svarstiderna på förfrågningar ofta drar ut på tiden i upp till ett år.
Enligt uppropet lämnas dokument som väl görs tillgängliga ofta ut med omfattande censur i form av överstrykningar med hänvisning till dataskyddslagar. Forskargruppen kräver nu att de 6.300 arkivboxar som tidigare planerats för överföring faktiskt flyttas och att inrikesministeriet förenklar sina ansökningsrutiner.
Inrikesministeriet har svarat på kritiken genom att bjuda in forskargruppen till ett möte under maj. Departementet uppger samtidigt att den stora mängden förfrågningar, över 1.000 per år, ligger bakom de långa väntetiderna.
Samtidigt har inrikesminister Fernando Grande-Marlaska meddelat att en miljon dokument från polis- och fängelsearkiv ska digitaliseras under de kommande två åren. Projektet har en budget på 400.000 euro.
Kritikerna framhåller dock att digitalisering inte får ersätta skyldigheten att fysiskt överföra och tillgängliggöra originaldokumenten enligt lagen om demokratiskt minne från 2022.
Källa: El País






































Kommentarer