Spansk-svenskt bröllop i Málaga
27 jun 2026 | 04:00PREMIUM CARIN OSVALDSSON Jag har varit på bröllop! Ett spansksvenskt bröllop i botaniska trädgården i Málaga - Jardín Botánico Histórico La Concepción. Jag är inget stort fan av bröllop eller andra stora formella tillställningar, men det här var faktiskt alldeles ljuvligt på så många vis.
Redan i början på förra sommaren fick jag ett meddelande som uppmanade mig att ”save the date”. Mikaela och Alberto skulle gifta sig på svenska nationaldagen 2026. Jag har inte varit på så många bröllop i mitt liv. Fyra stycken tror jag. Min mamma och styvpappas bröllop i Borensberg 1983. Mina mostrars dubbelbröllop några år senare och en kompis bröllop 2002 som var den enda att gifta sig innan jag flyttade till Spanien. Samt min systers bröllop för precis tio år sedan. Sedan har jag blivit bjuden till i alla fall tre bröllop i Sverige som jag inte deltagit i. Skäms på mig. Jag hade inte råd och tusen andra dåliga ursäkter. Men kanske var det för att jag kände mig ensam och inte helt i fas med det liv som mina kompisar i Sverige hade skapat sig. Medan jag ännu sökte blint efter både det ena och det andra.
Det är trots allt inte så många av mina vänner som har gift sig. Jag tror bröllopstrenden hoppade över min generation. Själv har jag en tudelad relation till bröllop. Det är såklart egot som talar. Och rädslan för att inte riktigt passa in i allt det formella, i vett och etikett. När jag fick inbjudan från Mikaela kände jag mig dock enbart så glad, tacksam och uppspelt. Jag skulle få gå på ett bröllop i Spanien. Det kändes speciellt och verkligen så privilegierat att bli inbjuden.
När man har tid att planera kläder och ställa in sig på vad som väntar, kan till och med jag tycka att en riktig fest känns lockande. Jag plockade fram klänningen jag hade när min syster gifte sig och som är en riktigt elegant festklänning. Jag köpte dock även två klänningar på Vinted och till slut blev den en av dem för den var lite svalare. Skorna köpte jag på Alma en Pena, ett märke jag råkade snubbla över i jakt på fina skor som inte hade tio centimeter hög klack - spansktillverkade, sofistikerade och bohemiska på samma gång - precis min stil! Dessutom älskade jag allt med detta bröllop redan innan jag kom dit. Inbjudan var en länk till en hemsida med all information man kunde tänkas behöva. Det var så skönt att få både frågor och svar serverade på silverfat. Inte heller rådde någon absolut klädkod och barn var välkomna. Det kändes hjärtligt och familjärt.
Bröllopet var verkligen magiskt från start till slut. Det var ingen enkel tillställning, inte på något enda vis. Man skulle nog kunna säga att det var precis tvärtom. Men hemligheten till min upplevelse av magi - och säkert alla andras också - var dock att det kändes så enkelt, självklart och avslappnat. Bakom det låg såklart ett enormt engagemang och minutiös planering.
Har ni varit i Málagas botaniska trädgård? Om inte, skulle jag rekommendera ett besök. Det är dessutom en perfekt plats att besöka just på sommaren då grönskan och de enorma trädkronorna ger en behaglig skugga. Vi var några stycken som anlände samtidigt och vi promenerade tillsammans in i trädgården, upp längs med den slingrande grusvägen utan att riktigt veta vad som väntade. Vi hade blivit hänvisade att gå upp till den stora gula villan, Casa Palacio. Det är den historiska bostaden som uppfördes på egendomen av markiserna av Casa Loring, som grundade trädgården på 1800-talet.
Utanför residenset var det förberett för cocktailen som skulle följa på ceremonin och på ena sidan fann vi en lång lövklädd pergola som bildade som en sal med uppställda stolar. Det var så vackert med ljuset som strilade igenom lövverket. Vid ingången kunde man förse sig med en vit solfjäder. En sådan älskvärd liten detalj som förhöjde njutningen. Sommarhettan hade ännu inte tagit sitt grepp om Málaga, men det var ändå relativt varmt och tacksamt med lite svalka.
Det var Maria Thorsson, den svenska prästen från Svenska Kyrkan i Fuengirola, som höll i ceremonin, på engelska uppblandat med svenska och spanska. Brudparet och deras små barn var så fina och strålade av lycka så som sig bör. Kärleken är ju ändå i fokus på ett bröllop och det rådde ingen tvekan om att dessa två hade funnit rätt och var lyckliga över att få dela det med familj och vänner. Det var ett minst sagt brokigt gäng. Jag har svårt att uppskatta mängder, men det måste ha varit minst hundra personer och det var en salig blandning av nationaliteter även om minst hälften naturligt nog var spanjorer.
Den vackra ceremonin då båda sade ja och brudparet uppmanades att kyssa varandra, följdes av en cocktail där det bars fram den ena läckerheten efter den andra, kompletterat med ett ostbord som fick saliven att flöda. En annan grej med detta bröllop som gjorde mig varm inombords, var att det samlade ett gäng personer jag haft i mitt liv i ganska många år, runt femton år, i vissa fall ännu fler. Vi ses inte så ofta nu för tiden, men vår gemensamma bakgrund ger en trygghet och det var så otroligt roligt att få hänga tillsammans en hel dag. Jag hade med min ”plus one” och fick chans att presentera min egen kärlek för flera för mig viktiga personer. Det var fint.
På cocktailen följde en sittande lunch och tack och lov hade de tänkt helt rätt - cocktailen var förrätten och vid bordet serverades vi varmrätt och efterrätt, allt annat hade varit för mycket. Brudparet kom dansandes in under festlig musik, applåder och jubel och tog ett par segervarv. Bordsplaceringen var så väl planerad, vi fick alla sitta med dem vi kände. Varje bord hade en festkapten och en flaska limoncello att skåla i när andan föll på. Det var precis lagom många tal och roliga inslag som gjorde att den sittande tiden aldrig kändes lång eller tråkig. Energin var spot on och droppade aldrig.
Sedan drog festen igång. Och vilken fest sen! Fri bar, DJ och godisbord. Fotohörna med rekvisita. Lite senare försvann brudparet och en utvald skara och kom tillbaka utklädda till vikingar. Stämningen var på topp, vi dansade i timmar, ändå var vi hemma före midnatt. En helt perfekt dag. En helt perfekt fest. Ett helt perfekt brudpar, inklusive två små söta spansksvenska ungar, så en perfekt familj ska vi kanske säga. Vilken energiboost det ändå är att gå på en riktigt rolig fest och än bättre när syftet är att fira kärleken. Tack Mikaela och Alberto! Må ni leva lyckliga i alla era dar!
|
Carin Osvaldsson |






































Kommentarer