Expertsvar:2020-06-15 11:59:33

Tack för din helt okomprometterande fråga..! Det har mycket riktigt förekommit debatt om att en del svenskar ej skulle ha respekterat inresekarantänen på två veckor. Om detta stämmer så är det ett klandervärt agerande av dessa individer, men i praktiken en droppe i havet ur smittrisksynpunkt. Med detta sagt anser de spanska myndigheterna att smittspridningen är under så pass kontroll i Spanien att den största faran den närmaste tiden kommer att bestå i inresande besökare. Befolkningen är splittrad mellan de som fruktar en importerad våg av Covid-19 och de som menar att ekonomin och turistsektorn måste dra igång så fort som möjligt igen.
Mats Björkman/Sydkusten

2020-06-15 12:22:17
Tack Mats, för att du valde att svara på en komprometterande fråga. Respekt :-) Jag har förståelse för att det finns en oro för att en viss andel besökande möjligen inte skulle respektera de regler som gäller, men inte för varför just svenskar skulle anses mindre disciplinerade än övriga länders medborgare. Det finns ju en anledning till att man i många andra länder tvingats stifta lagar till skillnad mot i Sverige där mycket byggt på att man frivilligt följt rekommendationerna. Vet du när madridbor kan besöka sina semesterhem på solkusten? De bör rimligen vara ett väl så stort hot som inresande svenskar, tänker jag?
Kont Erfejs

Expertsvar:2020-06-15 12:41:48

Det är väl i sig inte konstigt att en del svenskar fixerar sig vid vad just deras landsmän gör och inte gör. När det gäller Madridborna, liksom alla andra i Spanien, så gäller fri rörlighet från och med söndag 21 juni. Madridregionen har enligt senaste studien en förekomst av antikroppar hos drygt tio procent av befolkningen medan Málagaprovinsen ej når upp till fyra procent, så det finns en klar smittrisk från huvudstadsbor som kräver försiktighetsåtgärder.
Mats Björrkman/Sydkusten

2020-06-15 12:46:46
Tack Mats, du är välinformerad som vanligt :-)
Kont Erfejs

2020-06-17 08:53:16
En av anledningarna till att svenskar kommenterat svenskar är den bättre insynen i vad som faktiskt sker eftersom det är inom egna ”kolonin” och informationskanalerna är många (bl.a. social media). Vi vet (med all önskvärd tydlighet även här på sydkusten) från kommentarer att det finns helt olika syn på karantänen och strategier (med respekt för det) men utgångspunkten bör väl vara att i alla fall följa bestämmelser (dvs regler/lagar) om inte rekommendationer. Det fall som kommenterats gäller 4 identifierade (genom social media) 100% bekräftade situationer där svenska ungdomar med koppling till skola i Spanien går ut och umgås med sina skolkompisar samma dag de anländer från Stockholm. Detta är ett lagbrott och naturligtvis även en risk pandemiskt sett. Man kan diskutera det ur många vinklar, en är faktiskt att Spanjorerna i närområdet inte kommer uppskatta oss svenskar om vi helt nonchalerar de lagar som gjort att de själva suttit inlåsta 2+ månader i karantän, många gånger i små lägenheter. Det handlar lika mycket om att respektera Spanien och dess lagar och dess befolkning som att hindra smittspridning, mindre om att ge sig på landsmän. Att det blir landsmän är mest pga att informationen är tydlig och obestridlig, inga gissningar. I slutändan vill vi inte att spanjorer börjar ge sig på svenskar för att vi nonchalerar och saboterar deras försök till kontroll - även om man inte håller med om strategin. I de fall finns det kanske andra, bättre resmål där den personliga åsikten är bättre reflekterad i landets regler och lagar. Spanjorerna tar ganska hårt på detta med Corona, hårdast i Europa och kanske i världen. De tar mindre hårt på rödljus i korsningar, i Sverige är det tvärt om. De som inte gillar det får kanske se det som en kulturell skillnad men ändå acceptera den.
Peter

2020-06-17 14:22:45
Spaniensvenskarnas oro, som jag refererade till, rörde inte i första hand några oansvariga ungdomars handlande, utan handlade mer om att man aktivt och med otrevlig ton generellt avråder ansvarsfulla och i många fall medelålders svenskar från att åka till Spanien. Ett märkligt beteende, kan tyckas. Inte minst med tanke på att dessa oroliga spaniensvenskar faktiskt inte vet särskilt mycket om de personer som de avråder. Har man så stor, och troligen obefogad rädsla, kanske det är bättre att fortsätta med en egen, frivillig karantän. Jag känner för övrigt personligen till svenskar som frivilligt suttit i svensk karantän som varat längre än spaniensvenskarnas ofrivilliga.

Problemet med oansvariga ungdomar är inte något man ska vifta åt sidan, definitivt inte, men frågan är om svenska ungdomar är så mycket mindre ansvarsfulla än sina spanska motsvarigheter att det utgör en verklig smittspridningsrisk sett ur ett större perspektiv? Inte minst med tanke på hur tätt det idag är på en del badstränder på solkusten, redan innan några besökande svenskar hunnit dit.

Jag förstår till fullo den rädsla som många äldre upplever i dessa coronatider. Viruset är skrämmande. Men nu har den spanska regeringen tagit dessa beslut om att öppna upp för turister, och spaniensvenskarna bör även de respektera tagna beslut och sluta hacka på svenskar som helt i linje med gällande lagar vill åka till Spanien.
Kont Erfejs

2020-06-17 14:49:03
Jag hoppas att alla kan acceptera att alla som följer reglerna är välkomna - oavsett var de kommer ifrån. Vi låter myndigheterna sätta reglerna och anpassar oss därefter. Tycker inte spanska myndigheter att svenskar behöver karantän efter 21 juni så får vi alla acceptera det (oavsett vad vi tycker om det). Hela diskussionen handlar enbart om att följa lagarna - inget annat. Så jag håller med dig att det finns ingen anledning att hacka på någon svensk (eller annan nationalitet) som vill sköta sig.
Peter

2020-06-17 15:01:48
Är helt enig med dig :-)
Kont Erfejs