Svensk hyresgäst i Barcelona drev illegal turistverksamhet
22 jun 2026 | 10:00SPANIEN RIKS En fastighetsägare i Barcelona upptäckte att hans svenske hyresgäst hade förvandlat lägenheten till pensionat – trots förbud i kontraktet. När han själv larmade myndigheterna blev han anmäld som ansvarig.
Josep Matías renoverade sin lägenhet i Barcelonas historiska gotiska kvarter 2021 och hyrde ut den till en svensk medborgare. Kontraktet innehöll ett uttryckligt förbud mot att använda bostaden för turiständamål eller hyra ut den i andra hand.
Bara två månader senare slog en granne larm. Hon hade observerat ett ständigt flöde av personer med resväskor som kom och gick i trapphuset. Matías upptäckte att lägenheten annonserades på Booking som turistboende, med priser på 1.000 euro för fem nätter.
För att dokumentera missbruket anlitade fastighetsägaren en privatdetektiv som kunde bevisa att hyresgästen bedrev turistverksamhet. Han kontaktade även Booking vid upprepade tillfällen för att få annonsen borttagen, men enligt honom agerade plattformen inte på hans begäran.
Situationen tog en absurd vändning när Matías själv informerade Barcelonas kommun om vad som pågick. I stället för att få hjälp blev han anmäld av kommunen i egenskap av ansvarig fastighetsägare. "Jag kunde bara häpna", berättade han i en intervju med tv-programmet Equipo de Investigación.
Källa: La Sexta
Se kort inlag från La Sextas Equipo de Investigación:





.jpeg)
































Kommentarer